Monday, February 27, 2012

REVIEW



Title: Theodore Boone
Author: John Grisham
Genre: Crime & Mystery
Publisher: Hodder & Stoughton

In the small city of Strattenburg, there are many lawyers and though he’s only thirteen years old, Theo Boone thinks he’s one of them. Theo knows every judge, policeman, court clerk – and a lot about the law. He dreams of being a great trial lawyer, of a life in the courtroom.

But Theo finds himself in court much sooner than expected. Because he knows so much – maybe too much – he is suddenly dragged into the middle of a sensational murder trial. A coldblooded killer is about to go free, and only Theo knows the truth.

KOMEN AKU ~ bagi aku buku citer ni memang sesuai untuk budak2 yang sebaya dengan Theo. Bila first time aku, baca reviewnya, Nampak macam hebat sangat. Harga buku ni dah boleh beli dua buah buku Jude Deveraux lagi. Tajuk2 buku John Grisham yang lain nampak hebat. I’m wondering kalau aku tersilap juga.

Ceritanya tentang Theo budak yang bijak sebab ibu bapanya merupakan peguam yang hebat dan mempunyai firma guaman sendiri. Dia menghabiskan masa berada di bilik khas untuknya di firma keluarganya dengan meneliti fail2 kes lama dan melayari web2 pihak berkuasa dalam menjalankan penyiasatannya sendiri.

Walaupun ibu bapanya melarang dia mendekati kes2 itu tapi macam biasa, dia buat tanpa pengetahuan ibu bapanya. Dan konfliknya berlaku apabila satu kes pembunuhan berlaku. ibu bapanya tidak mengendalikan kes2 jenayah cam gitu tapi dia terlibat secara langsung apabila sepupu kawannya di sekolah telah melihat kejadian tersebut dan boleh dijadikan saksi utama kes itu.
Kes pembunuhan wanita di kawasan elit itu dikatakan menjurus kepada suami si mati yang bersalah. Tapi disebabkan dia dikatakan ada alibi jadi kes itu akan gugur kalau hakim mengesahkan tiada bukti dan saksi yang dikemukakan.

Belakang punye citer, sepupu kawannya pulak adalah PATI. Bukan pati ayam. Pendatang asing tanpa izin kJdia tidak mahu menjadi saksi sebab dia tidak mahu terbabit dengan pihak berkuasa yang membolehkannya tertangkap kerana dia orang susah dan perlu menanggung keluarganyaL

Macam biasa, Theo jadi hero. Hakim tu kenal dia dan kawan baik pulak dengan ibu bapanya dan pakciknya yang menjadi orang pertama yang tahu dia terlibat secara tak langsung dengan kes itu. Pakciknya seorang bekas peguam sebab lesennya sudah ditarik balik. Kenyataan dalam dunia guaman katanya tiada saksi2 yang muncul tiba2 macam dalam tv tu (macam eli stone:P)..tapi disebabkan ini kes pembunuhan yang terancang maka bolehla dimaafkan:P

No comments:

Post a Comment